Monday, November 16, 2009

Justice

Book by : Faye Kellerman

As much as I love reading horror or thriller stories, I also love the crime genre. This book is about a Detective who was assigned to a homicide case of the slayed Prom Queen. The suspect is a troubled yet handsome mafia son, whose only 18 and a partner of the dead prom queen. So he was caught after he confessed to the murder. The story goes until he was freed and proved not guilty. Somehow, the detective was sure that the boy is involved in a bigger murder case. He IS A HITMAN!! Can you believe that? :)Still, it is a book worth reading. Enjoy.....

Tuesday, November 10, 2009

Cujo

Book by : Stephen King

I am a thriller person, I love thriller movies, thriller books, even Thriller video by MJ. Hehehe.... This title, I remember watching Friends, and Joey said that he and Rachel watched a movie titled Cujo. I never forget that scene. But I never knew it was a Stephen King. Last week when I went to the library, I saw this book on the shelf, and without thinking further, I grabbed it.

I finished it last night. I can tell you one thing about SK (Stephen King), his creativity is beyond our expectation. This story, Cujo is a very big dog, but tamed and friendly to people. Somehow, he got bitten by rabid bats, and Cujo's mind slowly deteriorating, and becoming more and more vicious. When Cujo lost all its sane mind, he killed his neighbor, his master and a police officer. He even tried to kill a mother ans her 4 year old son, whose stuck in a dead car. 4 days, tey stuck in it, and nobody came to help, except for the police officer who turned out murdered by Cujo. What shock me the most is that, I cried when the story ended. I guess I never cried on a thriller story, relieve more like it. I cried when the mother fought Cujo with a baseball bat and the dog died. She make that sacrifice for her son, so that her son won't die of dehydration and starving. After Cujo was limp and dead, she found out that her son is already dead. That really heart-breaking.

Well, that is all for now. I am going to start a new book titled Justice.

Book Club My Own (get it? my own book club, nevermind...)

I always love reading, ever since I could understand what I was reading. But I guess it started when I was 16, I was a librarian in my school. I even participated in english reading contest when I was 12, and got third place. not bad, huh?

What I noticed was, this reading habit comes from my own. I was not influenced by my friends, or my family. I usually read alone, went to the library alone. Until now, I guess.. I hope that I would find a friend to share this interest, this hobby. Feels alone..

Lately, I don't have that much time to read. I was busy with sewing, my other interest. But I would not let time seperate me with reading. This is why I am starting a Book Club my Own. :)

HAPPY READING...!

Monday, October 12, 2009

Koleksi Kurung Moden

Sumber : Wanz Collection



Sangat canteekkkkk.....! I got this one for sale, jom pegi http://bayusrcollection.blogspot.com/2011/03/baju-kurung-moden-bk01.html


OMG!


Kreatif..


Inovatif.. (Bleh pakai idea ni klu tangan dan baju singkat)


Wahhh... Ayunya..


Grrrr.... HOT! HOT! HOT!


Nice...


Very lovely..


Wow... There's a new girl in town...


Artistic! Fantastic!


Say no more. Luv it!

Umrah & Ziarah ke Tanah Suci

Alhamdulillah... Syukur kepada Allah SWT, aku diberi kesempatan untuk menjejakkan kaki ke tanah suci pada usia 28 tahun. Terima kasih juga diucapkan kepada Bos ku, Dato' Suhaili Abdul Rahman kerana telah mensponsor sepenuhnya perjalanan tersebut. Aku akan sentiasa mengenang jasa Dato', walaupun kini tidak bekerja lagi dengan beliau.



Rombongan kami sewaktu lawatan di sekitar Masjid Nabawi


Pemandangan Masjid Nabawi


Hotel penginapan kami di Madinah, DYAR International Hotel


Bersama Dato' Suhaili Abdul Rahman di depan hotel kami di Mekah


Bersama sahabat seperjuangan, Kak Niza dan Kak Lina


Lobi hotel penginapan kami di Mekah. Bersama staf agen, Nori



Apa yang menggembirakan dalam perjalanan kali ini ialah, bukan saja aku dapat melihat tempat-tempat bersejarah dan merasai cuaca yang agak berbeza, aku juga merasa ada perubahan dalam diriku, kesedaran yang berlipat ganda, dan ketenangan hati. Bukanlah bermakna aku menjadi lebih baik dan alim, aku juga manusia biasa yang mudah lalai dan leka dalam mengerjakan amalan. Aku perasan yang perubahan ku agak perlahan, seperti aku mula suka mendengar ceramah-ceramah agama, secara langsung mahupun melalui TV. Aku lebih gemar mengerjakan solat di masjid, walaupun tidak penuh 5 waktu. Aku akan sentiasa mencuba untuk memperbaiki diri, walaupun langkahku agak perlahan.

Ayat al-Quran, doa mampu hindari sihir

Oleh Mohd Yaakub Mohd Yunus
Sumber : Berita Harian, 12 Oktober 2009
Mempercayai dukun ilmu hitam khurafat kerana dampingi jin, syaitan

APABILA kita membicarakan mengenai sihir, kebiasaannya kita akan berdepan dengan tiga golongan manusia, iaitu mereka yang tidak mempercayai kewujudannya, mereka yang terpengaruh serta menggunakan khidmat ahli sihir dan mereka yang terlalu takut dengan kesan ilmu sihir sehingga tidak mengetahui apakah tindakan yang perlu dilakukan bagi melindungi diri mereka daripada terkena sihir.

Apa itu sihir? Menurut Ibnu Qudamah Al-Maqdisi di dalam al-Mughni, sihir adalah ikatan, jampi, perkataan yang dilontarkan secara lisan mahupun tulisan, atau melakukan sesuatu yang mempengaruhi badan, hati atau akal orang yang terkena sihir tanpa berinteraksi langsung dengannya.

Sihir ini mempunyai hakikat di antaranya ada yang boleh membunuh, menyakiti, membuat seseorang suami tidak boleh bersama isterinya atau memisahkan pasangan suami isteri, atau membuat satu pihak membenci lainnya atau membuat kedua-dua belah pihak saling mencintai.

Amalan sihir ini sebenarnya mempunyai hubung kait yang rapat dengan alam jin dan syaitan. Tukang sihir, pawang, dukun atau bomoh menjalankan ilmu hitamnya menerusi pertolongan jin dan syaitan.

Ahli sihir perlu melakukan amalan syirik, khurafat dan tahyul terlebih dulu bagi bersahabat dengan jin dan syaitan yang mereka gunakan untuk melakukan kerja jahat mereka. Apabila tukang sihir meningkatkan amalan kufur maka jin dan syaitan itu akan lebih taat kepadanya dan lebih cepat melaksanakan perintahnya.

Sehubungan dengan itu tukang sihir dan syaitan adalah teman setia yang saling bekerjasama dalam melakukan perbuatan yang terkutuk di sisi syarak dan ini dicela Allah SWT seperti firman-Nya: "Dan bahawa sesungguhnya adalah (amat salah perbuatan) beberapa orang daripada manusia, menjaga dan melindungi dirinya dengan meminta pertolongan kepada ketua golongan jin, kerana dengan permintaan itu mereka menjadikan golongan jin bertambah sombong dan jahat." (al-Jinn: 6)

Bagi sesetengah pihak, sekiranya sesuatu perkara itu tidak boleh dibuktikan mengikut kaedah saintifik maka dia akan menolaknya secara mentah seolah-olah ilmu sains itu menjadi satu cabang ilmu yang sempurna tanpa cacat-cela. Ilmu sains bukanlah sesuatu cabang ilmu yang sempurna. Sesuatu perkara itu hanya kita boleh diyakini sebagai seratus peratus benar sekiranya ia termaktub di dalam al-Quran dan Sunnah.

Sihir dan alam jin ini sebenarnya termasuk dalam perkara ghaib dan bagi umat Islam perkara itu perlu dirujuk kepada nas al-Quran dan hadis. Sekiranya sihir itu tidak wujud mana mungkin Allah SWT menyuruh kita berlindung diri daripada perbuatan tukang sihir seperti firman-Nya: "Katakanlah (wahai Muhammad); "Aku berlindung kepada (Allah) Tuhan yang menciptakan sekalian makhluk, dari bencana makhluk-makhluk yang Dia ciptakan; dan daripada bahaya gelap apabila ia masuk; dan dari kejahatan makhluk (tukang sihir) yang menghembus pada simpulan- (dan ikatan); dan daripada kejahatan orang yang dengki apabila ia melakukan dengkinya." (al-Falaq: 1-5).

Di dalam al-Quran juga ada kisah Nabi Musa AS bertarung dengan tukang sihir Firaun. Bahkan dalam riwayat hidup Rasulullah, Baginda juga pernah terkena sihir Labid bin al-A'sham, seorang tukang sihir Yahudi seperti diriwayatkan dalam Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim.

Bagi mereka yang terbabit dengan perbuatan sihir dan suka bertemu dengan ahli sihir seperti pawang, dukun dan bomoh, ketahuilah bawah amalan sihir ini termasuk dalam kategori dosa besar. Nabi SAW bersabda: "Jauhilah diri kamu daripada tujuh dosa yang boleh membinasakan". Baginda ditanya: "Apakah dosa itu wahai Rasulullah? Baginda berkata: "Syirik kepada Allah, sihir, membunuh jiwa yang diharamkan oleh Allah melainkan dengan jalan yang benar, memakan harta anak yatim, memakan riba, lari dari medan pertempuran perang dan menuduh perempuan yang suci melakukan zina. "(Hadis al-Bukhari)

Sehubungan itu adalah diharamkan untuk bertemu bahkan mempercayai ahli sihir dan tukang ramal kerana ia perbuatan kufur. Sabda Baginda, "Bukan termasuk golongan kami yang melakukan atau meminta tathayyur (menentukan nasib sial berdasarkan tanda-tanda benda, burung dan lain-lain), yang meramal atau yang meminta diramalkan, yang menyihir atau meminta disihirkan dan barang siapa mendatangi peramal dan membenarkan apa yang dia katakan, maka sesungguhnya dia sudah kafir terhadap wahyu yang diturunkan kepada Muhammad SAW" (Hadis riwayat al-Bazzaar)

Tukang sihir ini sudah melakukan kerosakan serta huru-hara di dalam sesebuah masyarakat. Lantaran itu majoriti ulama mengharuskan hukuman bunuh terhadap tukang sihir. Akan tetapi Imam Syafie berpendapat tukang sihir hanya boleh dikenakan hukuman bunuh sekiranya dia menggunakan ilmu sihirnya itu untuk membunuh jiwa insan yang lain. Imam Syafie mengkategorikan hukuman terhadap tukang sihir ini sebagai qisas.

Dalam usaha seseorang itu untuk menghindarkan diri daripada terkena sihir, janganlah pula turut mengamalkan perbuatan yang memiliki unsur sihir atau meminta pertolongan daripada ahli sihir. Hendaklah setiap umat Islam melindungi diri mereka daripada niat jahat tukang-tukang sihir itu dengan membaca ayat al-Quran serta doa yang diajar Rasulullah SAW.

Berikut adalah beberapa petua yang diambil daripada hadis Baginda.

•Membaca ayat Kursi, iaitu surah al-Baqarah ayat 255 setiap kali selesai solat lima waktu dan sebelum tidur.

•Membaca surah al-Ikhlas, al-Falaq dan al-Naas setiap kali selesai solat lima waktu dan membaca ketiga surah itu sebanyak tiga kali pada pagi hari sesudah solat Subuh dan menjelang malam sesudah solat Maghrib.

•Membaca dua ayat terakhir dari surat al-Baqarah, iaitu ayat 285-286 pada permulaan malam.

•Membaca doa, "Aku berlindung dengan kalimat Allah yang sempurna daripada kejahatan makhluk ciptaan-Nya" – pada malam hari dan siang hari ketika ingin pergi atau masuk ke sesuatu tempat.

•Membaca doa, "Dengan nama Allah, yang bersama nama-Nya, tidak ada sesuatu pun yang membahayakan, baik di bumi mahupun di langit dan Dia Maha Mendengar dan Maha Mengetahui " -tiga kali pada pagi hari dan menjelang malam.

Menurut Syeikh Abdul Aziz bin Abdullah, bacaan zikir dan permohonan perlindungan kepada Allah bagi memperoleh keselamatan dan untuk menjauhkan diri dari kejahatan sihir atau kejahatan lainnya iaitu bagi mereka yang selalu mengamalkannya secara benar disertai keyakinan yang penuh kepada Allah, bertumpu dan pasrah kepada-Nya dengan lapang dada dan hati yang khusyuk.

(Pena Penulis : Mudah-mudahan kita dijauhi daripada sihir, menjauhkan perbuatan sihir, dan yakin bahawa hanya Allah SWT yang mampu melindungi kita daripada sihir. Amin...)

Friday, October 2, 2009

Gempa Di Padang 30 September 2009

Sebaik terbaca berita mengenai gempa di Sumatera Barat, hatiku berdebar. Lebih-lebih lagi terdapat banyak kematian dilaporkan. Apakah nasib keluarga kami yang berada di kota Padang sekarang? Telefon tidak dapat dihubungi, SMS tidak berjawab. Aku risaukan adik Yudya, adik Yudhi, Ibu Tuti dan Pak Anuar. Bagaimana keadaan mereka sekarang?
Aku juga tidak mendengar berita mengenai keluarga kami di Batusangkar. Tapi aku berharap agar mereka juga selamat, memandangkan kampung tersebut agak jauh dari Padang.


P/S : Terharu dengan niat murni sekumpulan 50 orang pelajar perubatan Malaysia yang ingin tinggal di Sumatera Barat demi membantu mangsa gempa. Semoga mereka diberi rahmat dan perlindungan Allah SWT. Amin....

Tuesday, September 29, 2009

Salam Aidilfitri

Selamat hari raya aidilfitri kepada semua. Semoga masih belum terlambat untuk bermaaf-maafan, sekiranya terdapat salah dan silap yang nyata dan tidak nyata. Bersyukur juga kita dipertemukan semula dengan bulan Syawal yang penuh dengan kegembiraan. Diharap agar tahun depan, kita masih berada di sini untuk meraikan bulan Syawal ini. Insya'Allah....

Rasanya terlalu lama tidak menulis dalam blog ni, kerana terlalu sibuk dengan persiapan sambutan raya kali ni. Seperti tahun-tahun lepas, aku sibuk dengan jahitanku. seminggu sebelum raya, aku kena siapkan sepasang baju ibuku, 2 pasang baju kakakku, sepasang baju melayu adikku, sepasang baju melayu anak buahku dan 4 pasang bajuku sendiri. Memang penat. Tahun ni juga buat pertama kalinya aku menyambut hari raya bersama suami. Jadi kesibukan tu bertambah 2x ganda. Tapi tidak mengapa. Melayan suami juga merupakan ibadah. Dan aku redha...

Pada pagi raya, aku sudah bangun pukul 4 pagi, kerana samping baju melayu budak-budak belum siap. ibuku telah membeli sehelai samping dewasa. Jadi aku potong 2, sebab budak-budak ni kecil saja. Aku jahit ala-ala skirt dengan getah je.. Hehehe...Nasib baik sempat siap. Tidak sangka pula cepat siap. Itulah first time aku jahit samping budak.

Saturday, September 12, 2009

Kanak-Kanak Alaf Baru


Minggu lepas kami sekeluarga sempat balik kampung di Sindumin, Sipitang bagi menghadiri kenduri arwah Ngangah Salat yang ke-40 hari. Jadi berkumpul lah kami sekeluarga di sama. Rumah yang selalu kosong jadi riuh pasal budak-budak ni. Satu kemestian yang mesti dibawa balik kampung ni ialah Notebook. Bukan untuk kami bekerja atau surf internet, tapi untuk budak-budak ni main game...


Buka mata saja dari tidor, terus mencari Notebook masing-masing. Mandi belakang cerita la...


These are my 3 little angels (L-R : Brother Aiman , Niece Deyana, Nephew Haikal)

Kalau yang tengah tu pun sudah pandai pegang mouse, habis la notebook babahnya jua.

Friday, September 11, 2009

Ramadhan Al-Mubarak

Alhamdulillah...

Telah masuk malam yang ke 22 Ramadhan. Syawal bakal tiba, meninggalkan Ramadhan yang penuh keberkatan ini. Aku memohon agar diberi kekuatan untuk beribadat kepada Allah SWT. Namun aku juga manusia yang mudah lalai dan alpa. Kadang kala terasa seperti diri ini tidak bersyukur dengan segala nikmat yang telah dilimpahkan-Nya.

Alhamdulillah......
Alhamdulillah......
Alhamdulillah......

Semoga diriku, keluargaku, sudara-maraku, sahabat-sahabatku dan seluruh umat muslimin dan muslimat diberkati dan diberi perlindungan Allah SWT hendaknya. Aamiiiiiin....

Thursday, September 10, 2009

Mesy Tahunan Perwakilan Puteri UMNO Bahagian Labuan 2009

(Dari kiri - Aku, Atie, Rai, Raikici n Niza)

Pada 16 Ogos yang lalu, mesy Tahunan Perwakilan Puteri UMNO Bahagian Labuan telah diadakan di Fisherman's Wharf. Acara bermula sekitar pukul 8-9 pagi. Awal sudah ku sampai, dan mesy berakhir sekitar jam 11.30 pagi. Sempat lagi ex-Bos ku berucap di majlis tu. Macam biasa, ucapannya tidak pernah melelapkan mataku. Itulah salah satu kelebihan ex-Bos ku ni.

Selepas selesai majlis, aku berkejar lagi ke Dewan Serbaguna, untuk Majlis Perasmian dan Mesy Perwakilan UMNO Bahagian Labuan. Majlis tu bermula jam 2.30 petang, tapi aku ingin membantu sahabat2ku, Kak Noi dan Tieten membuat persiapan. Kesian jua dorang ni.


(Sahabatku Kak Noi dan Tieten)

Selepas mendengar ucapan YB Datuk Ismail Sabri yang panjang berjela (tp berinformasi), mesy perwakilan diadakan. Waktu tu start sudah kepalaku berdenyut2. Majlis tu akhirnya selesai sekitar jam 7.30 mlm. Migrain ku sdh teruk. Aku balik rumah dan terus pengsan sampai pagi. Moral cerita ini adalah, janganlah buat mesy dari pagi sampai ke malam.... itu saja...


(Bersama Orang Kuat Wanita, Pn. Hjh Aini dan Pn. Hjh Rokiah)

Hobi Ku

Di masa lapang, aku gemar menjahit. mudah kambuh, lebih2 lagi kalau memberku cRai bgtau ia sdg menjahit. Hehehe... Setakat ni, aku menjahit baju kurung ku sendiri, baju kakak ku dan baju melayu adikkudan anak buahku. Bukan lah jua pandai banar menjahit. Ilmu tu pun belum cukup lagi. Sekarang ni pun aku belajar sendiri melalui buku Mariam Abu Bakar, ataupun ikut mengamatanku saja. Selalu kalau ke kenduri kahwin, mataku meliar meliat baju orang. Hehehe...



Sebelum majlis pernikahanku, aku tekad kan buat langsir bilik pengantin sendiri. Maklumlah, kan jimat kos. Ni first time aku jahit langsir, menjadi jua. Walaupun nda seberapa, alhamdulillah... Puas jua hati untuk first timer. Yang banarnya, paling memakan masa dalam menjahit tabir ni adalah menyukat. Rasanya lebih 5 kali ku menyukat tingkap tu, yang mana 1 saiz saja pun. Biasalah, nervous sedikit. Nasib baik sempat siap jua.





Selepas siap tabir, sehari sebelum majlis nikah, aku buat lagi hiasan katil pengantin. Dan aku buat semua sendiri. Tu yang simple banget. Kalau orang meliat aku naik tangga ni, macam nada usul pengantin! Selepas selesai semua ni, aku benar2 kepenatan fizikal. Bakal pengantin biasanya di'rehat'kan sebelum bersanding atas alasan darah manis, aku pula bercampur masin, masam, pahit dan sebagainya. Apa boleh buat, nasib badan....








Buleh kali ah........











My Moments

The date 250709 was the happiest day in my life, as I married my beloved hubby, Mohd Saizulizam Saidi. Those are the days most women never forget. I hope that this marriage lasts, till deaths do us part. I also hope that we can keep loving each other, blessed with joy and happiness. Next step is to be a mother. I can't wait!! I even have the names ready. :)

Wednesday, September 9, 2009

090909

I guess 090909 did mean something to me. I CREATED MY BLOG... hehehe....

Salam

Alhamdulillah... I finally have the guts to create my own blog after a few research. My idea of blogging is expressing thoughts, like a jurnal. i've always wanted to write a jurnal, on a paper. but it is sooo boring. Maybe writing on a blog wont be that boring. hehehe.... Salam perkenalan you all......

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...