Skip to main content

Baju Kurung Color Block, Border Lace & Trip To Brunei

Assalamualaikum.

Jumaat semalam aku pergi Negara Brunei Darussalam untuk wedding cousin hubby. Aku pergi dengan MIL, dan SIL. Trip satu malam ja... Kami pergi dengan feri expres pukul 9 pagi, sampai dalam pukul 10.30 pagi. Sampai di Terminal Feri Serasa, hubby sudah menunggu. Hubby ni datang sehari lebih awal untuk persediaan dan sibuknya pun mengalahkan bapa pengantin!

Lepas tu kami terus ke Hotel Jeruton, tempat kami menginap dan tempat majlis persandingan diadakan.



Gambar sebelum majlis bermula, bahagian luar dan bahagian dalam. Ofkos lah aku booking tempat duduk bahagian dalam. Ada ekon......

Di sini cara majlis perkahwinan berbeza sikit dengan kita di Malaysia. Semua tetamu yang datang akan menunggu sehingga masa yang ditetapkan atau sehingga semua tetamu telah tiba sebelum bacaan doa dan makan. Masa menunggu tu lah yang seksanya kalau perut kosong. Aku yang sudah makan nasi katok pukul 4.30 petang tu puuunn masih lapar lagik :)






Masa untuk makan yeay!!

Selesai saja majlis makan-makan, tetamu pun beransur pulang......  Ha masa ni lah kami ambil untuk bergambar-gambar dengan pengantin dan bukan pengantin. Eh..eh.. Biasa lah kalau sudah pegang kamera.

Ni lah gift untuk tetamu malam tu. Kelasss kan. Sekampit beras (beras wangi) dalam setengah kilo. 


Gadis bujang (wah promot) penyambut tetamu yang comey-comey belake... My SIL & her cousin 
Bersama famili hubby dan Pengantin Azura & Nuhlan

Test drive pelamin orang.... hehehe... Layan.

Next, soon, OK? Insya Allah.



Ni mau cerita pasal baju sebenarnya... Pihak pengantin ada menghantar sepasang kain uniform untuk majlis ni. Aku buat simple ja, baju kurung moden. Tapi memandangkan kain jenis kaki 4 meter, takkan cukuplah jawapnya untuk body selim ku ini. Sebelum beli kain plain, aku matching-matching dengan kain plain yang sedia ada. Tadaaaa!! Matching kan? Jimat duit aku.


Tapikan, last minit my SIL bagitau baju yang ditempahnya tak boleh pakai..... Masalah tailor tidak peka atau tidak pernah buat peplum tidak tahulah. Tak sesuai..... So kami pakai baju lain sajalah. Segan juga kalau aku yang pakai uniform sedangkan aku tidak berapa kenal keluarga sebelah hubby.

Me & Hubby yang tak sedondon.
So aku pakai baju kurung moden color block ni lah. Baju ni aku buat untuk raya sebenarnya. Kain cotton kuning mustard ni aku beli di Jakel KK tahun lepas. Kain satin purple aku beli di kedai kain Labuan ja. Border Lace tu, aku beli di Si Chantek Border Lace (checkout their FB) RM40++ setengah meter double line. Ingat kan setengah meter tu cukup-cukup untuk border depan baju saja, rupanya cukup untuk keliling baju dan tangan. Kain satin purple kipas belakang tu pula, tidak menyesal aku beli kainnya. Multipurpose. Boleh main matchy-matchy kan? :)

Ni mau cerita pasal border lace. Border lace ni kira fesyen popular jugalah sekarang ni kan. Raya ni confirm lah ramai yang pakai. Tapi dekat Brunei, semasa majlis persandingan tu, aku perhatikan tiada seorang pun aku nampak yang pakai. Nampak sangat lah aku ni Malaysian kan. Aku memang suka memerhatikan fesyen baju kurung orang Brunei. Tailoring memang superb. Ada satu fesyen tu yang aku nampak.  Ala-ala langsir ehehehe...... Nanti lah kalau ada masa aku cuba.

That is it for now.

Bye.

Comments

  1. Hi
    That's a relay nice & excellent for discount tips if you want to get discount on your Winter Deals so you can get help from this blog...!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

♥SewMeHappy♥ 1st Birthday Giveaway!!

Yeay!! I am so excited to organize my very 1st Giveaway! Since November is my birth month, I am feeling generous. I've been blessed so far with happiness, families, health, work, and now, my small (perhaps tiny) business which I truly love. No, I am not getting any richer, I am still living a modest life. I am just being thankful to Allah. And thankful to my families, friends and customers for supporting what I've been doing. Alhamdulillah. "Earn Your Money Doing What You Enjoy Doing, And You Will Have A Joy Filled Life" Okay now, how to enter? Very simple, as I am, a very simple person (◡‿◡✿). 1. Become my follower (on the left side of this blog) 2. Leave your Name and Email Address on the comment box below this post (VERY IMPORTANT) That's it, you're done. Okay, some more T&C...... 1. Open to ALL with address within Malaysia 2. Two winners will be picked randomly using random.org 3. Participation will be closed on 28th NOVEMBER 2011 (MIDNIGHT) 4. Draw

Selamat Pengantin Baru, Bro!

Assalamualaikum wbt. 27 Oktober 2017, tahun lepas,  abang sulung ku KAWIN!! Hoyehhh!!!!! Alhamdulillah.. Congrats Bro and wife, Emy. Semoga bahagia dan berkekalan hingga ke akhir hayat. Dalam kegembiraan, terselit juga kemabukan. Perjalanan menuju ke rumah pengantin perempuan, aduhai... Jauh ya amat. Dari Nilai ke Serting Hilir, Bandar Seri Jempol, Negeri Sembilan. Timing penerbangan pun tidak ngam. Mabuk la jawabnya. Tapi setiba di kampung kak ipar, best pulak rasa. First time masuk Felda. Rumah rapat-rapat dan tersusun. Tapi boleh tersesat la juga. Haha.. All in all, best family trip! Walaupun penat melayan kanak-kanak riang, kemi tetap ENJOY!! Selamat pengantin baru Bro, and welcome to the family Kakak Ipar (^_^) P/S: In this photo, I only jahit baju kurung lace yang my sister and I pakai tu. 

MY FIRST POST SINCE FOREVER

It’s August 2019, and where all the years have gone?!! Let me break down the reason for my absenties. MOTHERHOOD . Don’t get me wrong. I love being a mother to my baby Dayah. So I need to prioritize. Raise my baby first and enjoy the moment. For all the things my hands have held, the best by far is YOU  NEW HOME . Alhamdulillah. Allah SWT grant us to buy a small house, enough for the 3 of us. We moved 2 years ago, but still haven’t finish unpacking (and declutter). It’s like, we’re a small family of 3. How many stuff (or junks) can we possibly have? If I have enough time later, I’ll post another story about it. SEWING is slow lately. My sewing room hasn’t completely done yet. Stuff still cluttering. So many new patterns I’d like to try and learn. I was busy taking orders for sewing baju Raya this Ramadhan. My usual Ramadhan. Lost in a sea of fabrics. Not that I get so many orders, but TIME waits for no man. Now I’m in between work, settling down in a new ho